1914 YILINDA
ŞEBİNKARAHİSAR
1914 yılında Şebinkarahisar Genel Görünüş (Kaynak 1325 Sivas Vilayet salnamesi ) |
İlçemizin 1915 Ermeni
Ayaklanması'ndan önceki ve sonraki fotoğrafları karşılaştırıldığında nasıl bir
felaket yaşandığı tüm çıplaklığı ile ortaya çıkıyor. Ayaklanma öncesinde, örneğin 1914 yılında
nasıl bir Şebinkarahisar vardı? Ya da Şebinkarahisar nasıl bir yerdi?
1914 yılındaki Şebinkarahisar'ın Krokisi (Kaynak Koloneia Dini Bölgesi İle Nikopolis’in Tarihi ve Folkloru Atina 1964) |
Şebinkarahisar'dan tehcir veya
mübadele yolu ile giden Ermeni ve Rum kökenli insanlar bulundukları ülkelerde
Şebinkarahisar'ı ve tarihini anlatan birçok kitap yayınladılar. Bu kitaplardan birisi de 1964 yılında Atina'da
yayınlanan Koloneia Dini Bölgesi İle Nikopolis’in Tarihi ve Folkloru isimli bir
kitaptır. Genel tarih kısmının çevirisi
1970'lerde Yeni Şebinkarahisar Gazetesi'nde
de yayınlanan bu kitapta yer alan bir kroki, 1914 yılı Şebinkarahisar'ını resmetmektedir.
Osmanlı Devlet Salnamesi'nden
alınarak Yeni Şebinkarahisar Gazetesi'nde daha önce yayınlanan fotoğrafla da
örtüşen ve büyük ihtimalle de daha yaşlı kişilerin anlatımına göre çizilen
krokide, şimdiki Yıldız Semti ve civarı Ermeni Mahallesi, şimdiki Gümüşhane
Mahallesi denilen kalenin etekleri ile
Seyrantepe semti ve civarı Rum Mahallesi, Taş, Orta ve Kızılca Mahallesi de
İslam (Türk) Mahalleleri olarak gösteriliyor.
Taşhan üzerindeki Ermeni Kilisesi, "Surp Asdvadzadzin Kilisesi"nin kalıntısı |
Fatih Camii ve Taşhan yanında, bir
Ermeni Kilisesi, Seyrantepe'de Aziz
Triada Kilisesi ve Kalenin eteklerinde
Aziz Taksiarhon Kilisesi adı ile iki Rum kilisesi, Aziz Yargo Şapeli
ve Meryem Ana Şapeli adı ile iki küçük
kilise, şimdiki Hastane'nin olduğu
yerde bir Ermeni okulu ve Seyrantepe'de Merkez Rum Okulu ve Kale eteklerinde Taksiarhon İlkokulu ismi ile iki Rum okulu krokide yer alıyor. Ermeni
kaynaklarında , Şebinkarahisar merkezinde iki Ermeni kilisesi bulunduğu belirtiliyor ve adları da Surp Asdvadzadzin
(Ana kilise) Kilisesi ve Surp Pırgıç Kilisesi olarak, okulların adı da Muşeğyan ve Surp Pırgıçyan okulları olarak
veriliyor. Yine krokide sadece Fatih Camii gösterilmiş ise de, 1890 tarihli Devlet
Salnamesi'nde ve 1889 yılında Şemsettin
Sami tarafından yazılan Kamus ül-Alam
isimli eserde Şebinkarahisar'da 15 cami ve 5 mescit bulunduğundan bahsedildiği
biliniyor.
Millet Bahçesi (Kaynak 1325 Sivas Vilayet Salnamesi) |
Krokide ve listede yer alan ilginç iki yapı gazhane ile Rum elektrikli un değirmeni. Krokide,
bu yapılardan elektrikli un
değirmeni Millet Bahçesine gelmeden yol
üzerinde Ermeni Mahallesi'ne yakın bir
yerlerde , gazhane de şimdiki Cezaevi Yol ayrımına yakın bir yerlerde resmedilmiş. 1890 tarihli Salnamede
ve Kamus ül-Alam'da da, Şebinkarahisar'da un
fabrikası bulunduğu belirtiliyor. Salname'de ve Kamus ül-Alam'da gazhaneden bahsedilmese de , krokide gazhanenin varlığı,
o tarihlerde ilçede havagazı kullanıldığını ve elektrik olduğunu ortaya koyuyor
. Nitekim o tarihlerde "Havagazı Fabrikası" veya "Gazhane "denilen üretim ve depolama tesislerinde, kentlerde ısınma ve aydınlanma maksadıyla
kullanılmak üzere kömürden havagazı
imal edilirdi.
Rum Merkez Okulu'nun kalıntısı |
Krokide,
eski Belediye Binası'nın bulunduğu yerde Hükümet Konağı, yine eski mezbahanın olduğu yerde (krokide Rum Mahallesinde ) mezbaha, şimdiki
Küpçüler Yokuşu (Kavaklar Yolu) üzerinde çömlek atölyesi, şimdiki Halil Rıfat
Paşa Caddesi üzerinde postane, ve askeri kışla, Öksürük Kayası'na yakın yerde baruthane
, şimdiki Endüstri Meslek Lisesi'nin yerinde Millet Bahçesi (Milli Bahçe) var. 1890 tarihli Salnamede ve Kamus
ül-Alam'da o tarihte sekiz han bulunduğu
bildirilmesine rağmen krokide
sadece eski ve yeni Taşhan gösterilmiş. Krokide ayrıca bir stadyum ile Çarşı Çeşmesi
Fatih Camii önünde ve Medrese Çeşmesi
de şimdiki yerinde işaretlenmiş.
Rum Aziz Taksiarhon Kilisesi'nin kalıntısı |
Şunu da belirtelim, Genelkurmay
verilerine göre, 1914 yılında Şebinkarahisar köyleri ve şehir merkezinde toplam 26379 İslam (Türk)
nüfusu yanında 8477 Ermeni 16383'ü de Rum olmak üzere 24860 gayrimüslim nüfus barınmaktadır. (Rumca
çeviri için gazeteci İsa Ruhi Göbüt'e teşekkür ederiz.)
1915 Ermeni Ayaklanması'ndan sonra Şebinkarahisar |
KAYNAKLAR
1- Koloneia Dini Bölgesi İle Nikopolis’in Tarihi
ve Folkloru, Atina 1964,
2- Aram Haigaz,
The Fall of The Aerie, ABD 1935
3- 1914 Öncesi Ermeni Köy Hayatı,
Mary Kılbourne Matossıan, Susie Hoogasıan Vılla, İst.2007
4- Kamus ül-Alam Şemsettin Sami, İstanbul 1889 ( Yurt Ansiklopedisi, 5. Cilt , İstanbul 1982)
4- Kamus ül-Alam Şemsettin Sami, İstanbul 1889 ( Yurt Ansiklopedisi, 5. Cilt , İstanbul 1982)
5- Salname-i Vilayet-i Sivas,
Fikri Karaman, İstanbul 2001
6- Yeni Şebinkarahisar Arşivi
7- Genel Kurmay Başkanlığı ATASE yayınları
Bu makale Sn. Ünsal Çalık ile birlikte hazırlanmış ve "Gazhane'yi Bilen Var mı?" başlığı ile Yeni Şebinkarahisar Gazetesi'nin 16.10.2012 tarihli sayısında yayınlanmıştır.
Şebinkarahisar'ın tarihi hakkındaki bu değerli bilgile için teşekkürler.
YanıtlaSil