ALUCRA'DA BİR RUS TEYYARESİ
1. Dünya Savaşında taraflar sadece
karada ve denizde değil, havada da savaştılar. İtalya’nın Trablusgarp
Savaşı’nda uçaklardan faydalanması üzerine devlet içerisinde havacılığın önemi
iyice anlaşıldı. Bu nedenle 1910 yılında düşünsel anlamda temelleri atılan Türk
Hava Kuvvetleri, Birinci Dünya Savaşı öncesi ilk faaliyetlerine başladı ve bu
kapsamda Balkan Savaşı sırasında görev yaparak dünya askeri havacılık
tarihindeki yerini aldı. Yeşilköy’de Kara Tayyare Mektebi ve Deniz Tayyare
Mektebi kurulması ardından havacı personel yetiştirmeye de başladı ve en önemli
zaferini Çanakkale Cephesi’nde kazandı.
Kaynak http://www.tayyareci.com |
Uçaklar Osmanlı-Rus
Savaşında da her iki tarafça kullanıldı. Osmanlı Ordusu'nun, 1 Gotha ve 1
Albatros tipi uçaktan oluşan 7.Tayyare
Bölüğü 3. Ordu emrinde Erzincan'da konuşlandırıldı ve 25 Temmuz 1916’da Erzincan’ın
işgal edilmesi sonrasında Suşehri'ne taşındı. Taşınma esnasında Bölükteki Albatros uçağı Suşehri'ne
giderken Zara'da mecburi iniş yapmak zorunda kaldı ve uçak onarılamayacak
şekilde hasara uğradı, pilotun ayağı kırıldı. Bölük mevsimin uçuşa uygun olmayan günlerinde
uçamaz durumda olan uçaklarını onardı, uçuşa elverişli havalarda keşif ve
taarruz görevlerine devam etti. Bölükteki Alman Albatros Werke GmbH tarafından tasarlanan, Albatros ve
Bayerische Flugzeugwerke-München firmaları tarafından üretilen Albatros
C-III tipi uçak, 1916’den itibaren Osmanlı Ordusu’nda
da göreve girdi. 1922 yılına kadar kullanılan ve İstiklal Savaşı’nda da görev
yapan bu uçaktan 66 adet silahlı kuvvetler envanterinde yer aldı.
Başlangıçta Yeşilköy’de Başkomutanlık
Vekaleti emrinde olan 8. Tayyare Bölüğü'nün
ise yarısı bir süre sonra Giresun'a
gönderildi. Rusların 30 Mart 1917
tarihinde Giresun'u bombalaması üzerine de 1 Albatros ve 1 Rumpier tipi uçaktan
oluşan 8. Teyyare Bölüğü de Suşehri'ye
taşındı. O tarihte Suşehri'de ikisi Türk pilotların elinde 5 uçak
bulunmaktaydı. Ruslar çekilince de her
iki bölük Kelkit'e intikal ettirildi.
Savaş sırasında 13 Şubat 1917'de Rus
uçakları Refahiye'yi bombaladılar. 16 Haziran'da bir Rus uçağı Suşehri'ne kadar
gelerek şehri bombardıman etti ve bu sırada havalanan Albatros tipindeki Türk
uçağı hava muharebesi yapmak üzere düşmana yaklaştı ise de düşman muharebeyi
kabul etmeyerek uzaklaştı. 30 Haziran 1917 günü Guadron G-IV tipi çift motorlu
Rus uçağı Kelkit zannederek yanlışlıkla Alucra'ya indi. Uçak sağlam olarak ele
geçirilerek pilot ve rasıtı (gözetleyicisi) esir edildi. Astsubay Vecihi
(Hürkuş) 17 Temmuz 1917 günü bu uçağı uçurarak Suşehri'ne getirdi. Ancak, 26 Eylül 1917 günü de pilot Vecihi (Hürkuş) ve
rasıtı Yüzbaşı Şükrü (Koçak) Bey (sonra THK Başkanı, Erzurum Milletvekili) bu Rus
Guadron uçağını Kelkit Çayı'na düşürdü.
Vecihi Hürkuş (Kaynak wikipedia) |
1896-1969 yılları arasında yaşamış
olan Vecihi Hürkuş, 1917 sonbaharında Kafkas cephesine, 7. Tayyare
Bölüğü’ne atandı. Orada bir uçak düşürerek Kafkas Cephesinde uçak düşüren ilk
Türk tayyarecisi oldu. Savaş sırasında Ruslar onun uçağına "Kara
Tehlike" adını verdiler. 8 Ekim 1917'de, rasıtı Üsteğmen Bahattin Bey ile birlikte Erzincan hava
alanını bombalamak ve keşif yapmak üzere verilen görevde düşman uçağı ile
yaptıkları hava muharebesinde isabet alarak iniş yapmak zorunda kaldı. Uçağını Ruslara teslim etmemek için yaktı. Esir olarak Hazar
Denizi’ndeki Nargin adasına gönderildi. Azeri Türklerinin yardımı ile
adadan yüzerek kaçtı. Birlikte kaçtığı bir arkadaşıyla Erzurum’a kadar yaya
olarak geldi. Vecihi Hürkuş, 1924'te ganimet
olarak Yunanlılardan ele geçen motorlardan yararlanarak ilk Türk uçağını imal etti. 28 Ocak 1925'de "VECİHİ
K-VI"adını
verdiği uçağını uçurdu.
KAYNAKÇA
1- Çanakkale Savaşında Türk Hava
Harekatı, Soner Oran, Yüksek Lisans Tezi, 2006
2- Fevzi Çakmak, Büyük Harp'te Şark
Cephesi Harekatı, İş Bankası Yay. 2011
4- http://tr.wikipedia.org/wiki/Vecihi_H%C3%BCrku%C5%9F
Bu makale Yeni Şebinkarahisar Gazetesi'nin 30.11.2012 tarihli sayısında yayınlanmıştır.
Bu makale Yeni Şebinkarahisar Gazetesi'nin 30.11.2012 tarihli sayısında yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder