TAŞHAN, TABAN AHMET AĞA'NIN YAPTIRDIĞI TAŞHAN DEĞİL
Kültür ve Turizm Bakanı Sayın
Ertuğrul Günay ile Giresun Valisi Sayın Dursun Ali Şahin, Taşhan'ın da Meryem
Ana Manastırı gibi turizme kazandırılacağını
söyledi ya bu yapının tarihini doğru bilmek gerekir diye düşünüyoruz.
Taşhan ile ilgili yazılarda ve
bilgi tabelalarında bu yapının 16. yy'da
Taban Ahmet Ağa tarafından yaptırıldığı ifade ediliyor. Gerçekten öyle
mi? Diğer deyim ile Taban Ahmet Ağa'nın
yaptırdığı taşhan bu taşhan mı?
Taban Ahmet Ağa'nın yaptırdığı
Taşhan ile ilgili ayrıntılı bir bilgi Evliya Çelebi'nin Seyahatname'sinde
bulunuyor . Evliya Çelebi
Şebinkarahisar'dan bahsederken, "çarşıları o kadar süslü değilse de
(Taban Ahmet Ağa'nın) yaptırmış olduğu kargir bedestan yeni dükkanları vardır.
Ortası geniş caddedir. Üzeri örtülü olup iki başında sağlam kapıları vardır.
Her gece kapanır, gözcüleri vardır. Bu bedestanın şehire bakan kapısının iç
tarafında… aslan derisini pamuk ile doldurmuşlar" şeklinde Taşhan'ı da
anlatıyor. Bu anlatıma göre Taban Ahmet Ağa'nın yaptırdığı Taşhan, iki
tarafından birisi şehire bakan iki kapısı ve iki yanında dükkanlar olan, üstü
kapalı bir caddeden ibaret . Şimdi
ayakta olan Taşhan ise iki katlı, bilenlerin anlattıklarına göre iki katın da
ayrı kapısı olan bir yapı. Yani, Evliya Çelebi'nin tarifi ile bugünkü Taşhan'ın
yapı şekli birbirini tutmuyor. Eski fotoğraflarda da Fatih Camii'nin arkasında
ve yanında iki büyük bina yer alıyor.
Birisi şu anda yarısı yıkık olan Taşhan. Diğeri ise 1939 depremine kadar
cezaevi olarak da kullanılan ancak bugün küçücük bir duvar parçası bulunan bir
yapı ki bu da Osmanlı belgelerinde Taşhan olarak isimlendiriliyor. Canlı tarih kaynaklarına göre, bu “Eski
Taşhan”ın iki kapısından giriş kapısı şu anda Fatih Camii musalla taşının
bulunduğu yerde yer alıyordu. 1939 depreminde bir mahkumun ölmesi üzerine
Taşhan ceza evi olarak kullanılmaktan vazgeçiliyor, bina 1950’lerde özel şahsa
satılıyor. Taşhan’ı alan kişi binanın taşlarını sattığı için de bina zaman
içerisinde yıkılıp yok oluyor.
1920'lerde varlığını koruyan eski ve yeni Taşhan'lar |
Bugünkü yarısı yıkık ve Taşhan'ın
üzerinde özel şahıs arazisi içinde bir kilise yıkıntısı bulunuyor. Bu
kilise yıkıntı sı ile Taşhan'ın doğuya
bakan duvarları bir bütün. Diğer deyim ile bu Taşhan ile Kilise aynı anda ve
birlikte yaptırılmış. Yıkıntı bir Ermeni kilisesine ait. 1964 yılında
Yunanistan'da yayınlanan bir kitapta yer alan ve 1914 yılındaki
Şebinkarahisar'ı anlatan krokide Fatih Camii yanında Ermeni Kilisesi'nin
bulunduğu görülüyor. Buraya ait olduğunu düşündüğümüz bazı tapu kayıtlarında
"sınırları üç tarafı yol bir tarafı Ermeni kilisesi" olarak
gösterilen bu Taşhan'dan "yirmiyedi dükkan ve dokuz odadan oluşan eski taş
han olarak bilinen han" olarak bahsediliyor ve Ermeni Kilisesi adına
mütevellisi Keşiş Kaspar adına kaydedildiği ifade ediliyor.
Müslüman olan Taban Ahmet Ağa'nın veya
Osmanlı Yönetiminin Müslüman Türkler
tarafından yaptırılmış bedestanın veya
Taşhan'ın üzerine Ermeniler tarafından bir
kilise yapılmasına izin vermesi mümkün değil. Nitekim
çocuklukları babalarının dükkanında geçen canlı tarih kaynakları
tarafından , Osmanlı'nın son zamanlarında
bir Ermeni tarafından "bir manda derisi dolusu altın
harcanarak" yaptırıldığı ifade
ediliyor. Hatta yapıyı
tamamlayabilmek için yanına ortak dahi aldığı söyleniyor.
Taşhan üzerinde bulunan Ermeni Surp Asdadvadzadzin Kilisesi |
Taşhan ile Ermeni Surp Asdvadzadzin Kilisesi'nin ortak duvarı |
Habib Rıza Efendi de, 1933 yılında
yazdığı aile tarihçesinde
Şebinkarahisar'dan ve ekonomisinden bahsederken "Etrafta nadir bulunan işte bu meydanda görülen
taşhanlar ticaret ocağı ve bunlardan başka Müezzin oğlu hanı ve Kızıloğlu’nun
hanı ve Urlu Kaspar’ın hanı ve Divrik’linin hanı ve Şeditoğlu’nun hanı , Sabuncu
zadelerin hanı ağızlarına kadar tüccar idi" şeklinde bilgi veriyor. Yine
bu tarihçede "eski taşhanda yerli mensucatı üzerine iş yapan beş on
mağaza" olduğu belirtildiğine göre, diğer deyim ile eski bir taşhandan bahsedildiğine göre, şimdiki
Taşhan'ın daha sonra yapıldığı anlaşılıyor. Yine bu aile tarihçesinde yer alan
bilgiye göre, 18 Şubat 1878 (1295) günü Müezzinoğlu’nun hanından çıkan ve
Şebinkarahisar Çarşısı’nın dörtte üçü yanmasına neden olan yangında
birçok han yandığı gibi, içinde gaz,
zeytinyağı, beziryağı ve neft yağları depolanmış olan yeni taşhan da yandı. Taşhan’ın sahipleri olan Ermeni asıllı
Altunoğuları, taşhanın boşaltılması teklifini, “biz taşhanı bugünler için
yaptık, siz caminizi kurtarın” diyerek reddettiler. Bu bilgi de şu andaki
Taşhan'ın "Yeni Taşhan" olduğunu ve Ermeni yapısı olduğunu
doğruluyor.
Taban Ahmet Ağa'nın yaptırdığı ve 1950'lerde yıkılan Eski Taşhan'dan kalan duvar parçası |
Taban Ahmet Ağa'nın yaptırdığı Taşhan (önde solda üçgen bina )ile bugün kalıntısı olan Taşhan ve
Taş Mescit, Fatih Camii
(Facebook'ta yayınlanan videodan ekran görüntüsü olarak alınmıştır.27.02.2017)
Fotoğraftan Ayrıntı (Facebook'ta yayınlanan videodan ekran görüntüsü olarak alınmıştır.27.02.2017)
Bugün kalıntısı olan Taşhan'ın içi
(Kaynak
Pierre de Gigord collection of photographs of the Ottoman Empire and the
Republic of Turkey. Series II. Albums of various formats
(http://hdl.handle.net/10020/cat359924)
http://rosettaapp.getty.edu:1801/delivery/DeliveryManagerServlet?dps_pid=IE2592287)
Taban Ahmet Ağa'nın yaptırdığı Taşhan (solda )ile bugün kalıntısı olan Taşhan ve Fatih Camii
(Kaynak Pierre de Gigord collection of photographs of the Ottoman Empire and the Republic of Turkey. Series II. Albums of various formats (http://hdl.handle.net/10020/cat359924)
http://rosettaapp.getty.edu:1801/delivery/DeliveryManagerServlet?dps_pid=IE2592287)
KAYNAKLAR
1- Koloneia Dini
Bölgesi İle Nikopolis’in Tarihi ve Folkloru, Atina 1964,
2- Habip Rıza Aile Tarihçesi
3- Evliya Çelebi Seyahatnamesi, 3. Kitap
4- Canlı tarih kaynakları, Mehmet Çakın, Reşat Şekeroğlu,
...
5- Aram Haigaz,
The Fall of The Aerie, ABD 1935
Bu yazı Sn Ünsal Çalık ile birlikte hazırlanmış ve Yeni Şebinkarahisar Gazetesi'nin 05.10.2012 tarihli sayısında yayınlanmıştır
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder