SİLVANUS VE ŞEBİNKARAHİSAR
Hristiyanlığın, 7. yüzyılda
ortaya çıkan ve 9. yüzyılda büyük oranda
yok olan Manes veya Paulusculuk ya da Paflikyanlar olarak isimlendirilen bir
mezhebi var. Bu mezhebi benimseyenler iyi ve kötü iki tanrının varlığına
inanırlar. İyi tanrı gelecekteki dünyanın, kötü tanrı da bu dünyanın yaratıcısı
ve yöneticisidir. Bunlara göre, iyi tanrı etten kemikten bir insan
olamayacağına göre, Hz. İsa gerçekte Meryem Ana’nın oğlu olamaz.
Bizans
imparatorluğunda devlet dini haline gelerek dönüşüme uğrayan resmi
Hıristiyanlığa karşı ilk/erken Hırisyanlığın ilkelerine dönüşü savunan Pauluscular,
Tevrat’ın tümünü, kilisenin yazılı ve sözlü geleneklerini, kilise yaşlılarını
ve Hac’ı reddettiler. Bu nedenle de Bizans tarafından büyük bir tehdit olarak
görülüp acımasızca cezalandırıldılar.
Bu mezhep ile Şebinkarahisar’ın ne
ilgisi olabilir?
Bu mezhebin ilk ortaya çıktığı
yer ve merkezi, o zamanki adı Colonia olan Şebinkarahisar yakınlarındaki yine o
tarihlerde Kibossa adı ile anılan yerdir.
Paulusçuluğun kurucusu Mananalili Constantinus Silvanus’tur. Bizans İmparatoru II. Konstans döneminde (641-668)
adını Silvanus olarak değiştiren
Mananali'li Constantine, o zamanki adı Colonia olan Şebinkarahisar yakınlarındaki
Kibossa'da ilk paulusçu topluluğunu bir
araya getiren kişidir.
Ölümüne kadar Kibossa’da
cemaatinin başında bulunan Constantinus Silvanus, öğretisini yaymaya 657
yılında başladı. Kendisi kitap yazmadığı gibi, tüm öğrencilerinin sadece
İncil'i esas almalarını istedi.
Kibossa’nın neresi olduğu şu anda henüz
tam bilinmese de, kendi doktrinlerine sağlamca bağlı olan Pauluscular,
savaşçılıkları ile Bizans devleti için büyük bir sorun oldular. Pauluscular, Colonia
(Şebinkarahisar) yakınlarındaki Kibossa’dan yaptıkları saldırılar ile uzun süre
Bizans’ta siyasal ve askeri çalkantılara yol açtılar. 668-698 arasında III. Konstantinos ve II Justinianus mezhebi
dağıtmak amacı ile seferler düzenlediler.
İmparator IV Konstantinos
tarafından, Coloneia’ya (Şebinkarahisar’a) Constantinus Silvanus’u ve
hareketini ezmek amacıyla askeri ve adli yetkilerle donatılmış Symeon Titus isimli
üst düzey bir Bizanslı asker-yönetici gönderildi. Symeon Titus acımasızca
üzerlerine gittiği pauluscuların kitaplarını yaktı, bu kitapları okuyanları
ölümle cezalandırdı.
Sapkınlık ile suçlanan, paulusculuğun
kurucusu Constantinus Silvanus, 684 yılında Colonia (Şebinkarahisar) yakınlarındaki
Kibossa’da yandaşlarına taşlatılarak öldürüldü.
Bizans tarafından pauluscuları yok
etme görevi ile gönderilen Symeon Titus, Constantine Silvanu’u 684 yılında
öldürttükten sonra inancını değiştirdi ve paulusculara katıldı. Ne var ki, 690
yılında Symeon Titus da, Bizans görevlileri tarafından öldürüldü. Bundan sonra
ciddi bir bocalama dönemi geçiren paulusçular daha sonra yeniden canlandı ve o
zamanki adı Tephrike olan Divriği başkent yapacak kadar tekrar güçlendi. Daha
sonra 829 yılında imparator Theophilus (829-842)
tarafından Colonia (Şebinkarahisar) bölgesine atanan Kallistos, kendi
subaylarından pauluscu inancı paylaşan bazılarını bu inancı bırakmaya zorlamış,
paulusculuğa bağlı kalan bu subaylar
Kallistos’un esir edilip halifeye teslim edilmek üzere Samarra’ya
gönderilmesini sağladılar.
Pauluscuların altı kilisesinden birisi de Silvanus ve Titus
tarafından Colonea (Şebinkarahisar) civarında kurulan Makedonya kilisesi idi.
Colonia (Koloneia) adı verilen ve
merkezi Şebinkarahisar olan askeri valilik anılan tarihlerde, haritada
görüldüğü gibi, oldukça geniş bir alanı kapsıyordu.
"Koloneia Thema"sı |
KAYNAKLAR
1- Ana Britannica Ansiklopedisi
3- http://www.haznevi.net/icerikoku.aspx?KID=4505&BID=51
4- Seyfi Cengiz, Dersim Ve Zaza Tarih
Bu yazı Aralık 2006 yılında yazılmış ve Yeni Şebinkarahisar Gazetesi'nde yayınlanmıştır.
Bu yazı Aralık 2006 yılında yazılmış ve Yeni Şebinkarahisar Gazetesi'nde yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder